Xohlagan narsasini yesa-da, semirib ketmaydiganlarga odamning havasi keladi ba’zan. Ammo ayrim hollarda vazn yig‘a olmaslik ham sog‘lig‘ingizda muammolar borligidan darak berishi mumkin.

Foto: Getty Images

Kaloriya tanqisligi

Sog‘lom va baxtli bo‘lish uchun me’yoridagi kaloriyalarni iste'mol qilishimiz kerak. Faol turmush tarzida ayollar uchun taxminan 2000 kaloriya va erkaklar uchun taxminan 2500 kaloriya me’yor hisoblanadi. Agar tig‘iz ish jadvali tufayli muntazam ravishda nonushta yoki tushlikni o‘tkazib yuborsangiz, bu shubhasiz muammo bo‘lishi mumkin.

Gipertrioz

Qalqonsimon bez tanadagi metabolik jarayonlarga jiddiy ta’sir qiladi. Agar u o‘z funksiyasini bajarmasa, siz nafaqat vazn yo‘qotishingiz mumkin emas, balki kilo yig‘a olmaysiz ham.

Ikkinchi holda, bu gipertrioz bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin. Bunday holda organizm tiroksin va triodotironin gormonlarini juda ko‘p ishlab chiqaradi, bu esa organizmning kaloriyalarni tezroq yoqishiga olib keladi. Bu yurak urishi, asabiylashish, qo‘llar va barmoqlarning titrashi, tez-tez siyish, ayollarda hayz ko‘rishning tartibsizligi bilan namoyon bo‘ladi.

Diabet

Ma’lumki, diabetning ikki turi mavjud. 1-toifa diabet organizmda insulin yetishmasligidan, 2-toifa diabetga qarshilik, ya’ni organizmning insulinga chidamliligi sabab bo‘ladi. Insulin glyukoza miqdori uchun javobgardir, bu esa, o‘z navbatida, energiyaning asosiy manbayi bo‘lgan vazn va ishtahaga ta'sir qiladi.

Har qanday turdagi diabet, hatto odam juda ko‘p ovqatlansa ham kilogramm ortmasligiga olib kelishi mumkin. Agar siz qattiq tashnalik, ko‘rishning xiralashishi va dam olayotganda ham charchoqni sezsangiz, shifokorga murojaat qilishning ayni vaqti.

Ammo nega ba’zi sog‘lom odamlar ham semirmaydi?

Shunday bo‘lsa-da, dunyoda fil yesa ham ozg‘inligicha qoladigan omadli odamlar borligini inkor etish qiyin. Ularning siri nimada? Olimlarning ta’kidlashicha, bu omillarning kombinatsiyasi tufayli.

  • Birinchidan, bu oziq-ovqat bilan normal munosabatdir. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, semirib ketishidan xavotirlanmay, xohlagan narsasini yeydiganlar vazn yig‘maydi.
  • Ikkinchidan, bu harakat (lekin mashq qilish shart emas — stulda tebranish, kvartira bo‘ylab yugurish, metrodan uygacha yurish va hokazo.
  • Uchinchidan, bu ochlik va to‘yinganlik signallari uchun mas’ul bo‘lgan nerv impulslari va gormonlar o‘rtasidagi o‘zaro ta’sir tizimi. Ba’zi odamlarda bu tizim ko‘proq sezgir, shuning uchun ular tezroq to‘yishadi.
  • To‘rtinchidan, bu genetika. Olimlar DNKning 250 dan ortiq sohasi semirish bilan bog‘liqligini aniqladilar. Sog‘lig‘i bilan bog‘liq muammolarsiz ovqatlanadigan va semirmaydiganlarda bu genlar boshqalarga qaraganda kamroq bo‘ladi.